Het argument om de Stoom bij de windmolen te bouwen kwam nu ook expliciet naar voren: "om bij voorkomende windstilte ... een of twee paar maalsteenen in werking te brengen". De stoomlocomobiel is gebouwd door de Gebroeders Ledeboer in Borne. (Afgebrand in 1909 en niet weer opgestart) Het was "eene horizontale stoommachine van 8 pk, terwijl de stoomketel op dezelfde fundatieplaat geplaatst vertikaal is." Dit is een zeldzame combinatie. Meestal heeft een verticale ketel ook een verticale machine. Toch is er een plaatje gevonden van een machine van dezelfde bouwtrant en uit dezelfde tijd van Heinrich Lanz in Mannheim. Voordat deze informatie bekend werd, dachten we dat het ging om een locomobiel met horizontale ketel en - machine, de meest gangbare verschijningsvorm.
Locomobiel met verticale ketel en horizontale machine van Heinrich Lanz Mannheim 1888
De plattegrond van de machine heb ik op de vloer van de machinekamer van de stoom getekend om een idee te hebben van de plaats en omvang. Rechts staat onze huidige motor voor de aandrijving.
Met roze krijt de plattegrond van de machine waar die stond tussen 1888 en 1908
Geen opmerkingen:
Een reactie posten